Wednesday 14 September 2016

Purjehtien

Olen vuosia odottanut, että miestäni purisi purjehduskärpänen. Vuodesta toiseen hän on julistautunut moottoriveneihmiseksi. Minä taas en pidä moottoreista ollenkaan. En tiedä, mitä tänä kesänä oikein tapahtui, mutta yllättäen mies ilmoitti olevansa kiinnostunut purjehtimisesta, ei kilpailumielessä tietenkään, vaan ihan sellaisesta leppoisasta mukavasta harrastuksesta ja ajanvietosta merellä ilman moottoria.

Kesän alussa myös keskimmäinen lapsemme ilmoitti, että voisimme myydä asuntoauton pois ja hankkia purjeveneen. Vanhin lapsemme purjehti vuosia opparilla, mutta jostain syystä hän nykyään ratsastaa mieluummin hevosilla. 






Niinpä olemme sitten purjehtineet. Vähän isommilla aluksilla miehistön kanssa ja ystävien kanssa, joiden alus ei sekään mikään ihan pienimmästä päästä ole. 



Olen tuntenut itseni onnelliseksi merellä. Purjehtiminen on vähän niinkuin polkupyörällä ajaminen. Kun sen on kerran oppinut, taitoa ei unohda, mutta.... onhan se vähän haastavaa olla ruorissa, kun mennään niin, että veneen toisella puolella istuvien takapuolet kastuvat aalloista ja toisella puolella on tekeminen, että pysyy kaukalossa ollenkaan. Yllättäen mieheni on paljon enemmän "meritietoinen" kuin minä. Olen aivan otettu hänen kiinnostuksestaan, tiedoistaan ja taidoistaan. Kyllä meistä voisi olla purjehtivaksi perheeksi.


3 comments:

  1. Purjehtiminen on ihana tapa olla merellä. Se seikka, että liikutaan äänettömästi tuulivoimalla, on juuri se juttu, jota ei moottorin pauhussa saavuteta ollenkaan. Moottorivene on toki kätevä paikasta toiseen pääsemiseen, mutta rentoutumiseen ei se pärinä kelpaa.
    Ja kyllä minä teininä kävin optarilla kaupassakin meidän kesämökillä, tosin kauppareissuun kuluikin sitten kolme tuntia, kun olisi moottoriveneellä mennyt puoli tuntia. Jos osti jäätelöä, se piti syödä matkalla ;-)

    ReplyDelete
  2. Oi, ihanaa, kun haaveet toteutuvat. Minä niin allekirjoitan kaiken sen filosofian, mitä purjehtimisesta kirjoitat - ihan parasta ja maailman eniten mieltä hyväilevää hommaa :) !

    ReplyDelete
  3. Komeille aluksille olette päässeet :)

    ReplyDelete